Tratak

TRATAK - enotočkovna koncentracija

je proces koncentriranja uma in zaustavljanja toka misli (dharana). 
Je proces detoksifikacije, rastrupljanja toksinov - izločanje iz telesa in iz uma. Če je višek v telesu ali umu je to toksin. Hatha yoga shatkarma predstavlja čiščenje v vsaki celici.
S tem, ko koncentriramo um, ga tudi discipliniramo od nihanja. Tratak je priprava uma, da je popolnoma enotočkoven in, da prebudimo notranjo vizijo.
Predstavlja najbolj direktno, enostavno prakso za doseganje enotočkovne koncentracije. Tratak lahko prakticira vsakdo. Je enostaven, koristi pa so velike.

OBLIKE PRAKSE TRATAKA:

BAHYA DRISHTI: zunanji tratak (osredotočanje na center med obrvema, vrh nosa, plamen sveče, zavedanje diha, na sonce ali luno, na gibljivo senco, na tok vode ... ).
Pri zunanjem trataku ostanejo oči ves čas odprte.
BAHYA IN ANTAR DRISTI: osredotočanje na plamen sveče, črno točko, cvet, izbrano sliko, jantro, mandalo, lastno senco (chaya upashana), lasten odsev v vodi, kristal ... Kadar kombiniramo zunanji in notranji tratak, najprej gledamo v zunanji objekt, nato zapremo oči in gledamo en in isti predmet pred zaprtimi očmi - gledamo poznejšo sliko pred zaprtimi očmi.
ANTAR DRISHTI: uporabljamo psihični simbol, jantro, mandalo, plamen sveče, gledanje v podobo, na zvezde, na shiva lingam, psihično oko, zavedanje drakshe - priče, shoonye, bhoochari mudra, unmani mudra, večerno nebo ... 
Pri notranjem trataku mora biti zavedanje zelo koncentrirano. Je koristen za koncentracijo, ker ni zunanjega stika. Z notranjim tratakom ne začnemo dokler ni stabilne koncentracije uma. Um mora biti miren in stabilen. Če imamo nejasno notranjo podobo in poskušamo še naprej, bomo zaspali. Poleg tega se lahko zgodi, da običajni vzorci določene igre začnejo ples misli.
SHOONYA DRISHTI: prakticiramo, ko smo dobro obvladali antar drishti. Shoonya je praznina ali brezoblično stanje. Ne obstaja predmet zavedanja - ni ničesar razen praznina.

SMERNICE ZA TRATAK ZA DOMAČO VADBO:
Najboljše je vaditi na prazen želodec, zaradi kanaliziranja energije (med 4 in 6 uro zjutraj). Izvajamo v absolutni tišini. Če se želimo globoko potopiti v mentalne sfere je najboljše vaditi  pozno ponoči. Delamo pred mantra japo ali meditacijo. Če čutimo motnjo uma, delamo skupaj s mantro japo. Tratak proizvaja toploto zaradi kanalizirane energije in ga ne izvajamo pred kopanjem in po pozdravu soncu. Pred tratakom poskušajmo telo obdržati hladno. Zaradi tega delamo pred meditacijo – telo postane toplo – boljša cirkulacija. Če prakticiramo na vzhajajoče sonce, nikoli ne gledamo naravnost v sonce – boljše je delati na sončni odsev v mirni vodi. Tratak prakticiramo na stabilen predmet in ga prakticiramo v čim bolj stabilnem položaju (padmasani ali siddha yoni asani). Telo mora biti stabilno, vsaka nestabilnost dekoncentrira um. Oči ne smemo premikati. Da dosežemo jasnost notranje podobe, je mirnost bistvena. Če so oči utrujene, si predstavljamo, da dihamo skozi ajna chakro (oči umijemo z urinom ali hladno vodo). Tratak na jantro ali katerikoli predmet prakticiramo brez očal ali leč. Če imamo okvarjen vid, nastavimo razdaljo in višino tako, da ga vidimo jasno in kot nam ustreza. Vadimo vedno ob istem času.
 
Priprava:
Usedimo se v meditacijski položaj z vzravnano hrbtenico in glavo. Prilepite jantro na  razdaljo roke od oči in na njihovi ravni. Držite hrbet, vrat in glavo v udobnem in pokončnem položaju. Zaprite oči. Zavedajte se vsega telesa. Nekaj trenutkov se zavedajte mirnosti telesa. Ves čas prakse naj bo telo mirno, zato se prilagodite tako, da se vam ves čas prakse ne bo potrebno premakniti. Čutite stabilnost vsega telesa. 5x zapojte mantro OM in čutite vibracije, ki valovijo skozi vaše telo in možgane.
Zunanje strmenje: Sedaj počasi odprite oči in strmite v centralno točko ali bindu jantre. Vaše oči morajo biti široko odprte, vendar se ne smete naprezati. Poskušajte zavestno sprostiti očesne mišice. Ne zapirajte oči in poskušajte, da ne boste mežikali. Če pa se počutite neudobno, mežiknite in nadaljujte prakso. Na premikajte zenic. Držite um na jantri. Če vaš um bega, ga nežno pripeljite nazaj. Zavedanje mora biti osredotočeno na jantro tako, da izgubimo zavedanje telesa. Čez minuto ali dve, ko se začnejo oči vlažiti, jih nežno zaprite.
Strmenje v poznejšo sliko – notranji tratak: Strmite in vizualizirajte sliko jantre v centru med obrvema. Pred zaprtimi očmi vidimo komplementarne barve. Poskušajte držati to sliko stabilno. Držite svoj um na tej podobi. Če se dvigne izkušnja, poskušajte ostati priča. Ko začne slika bledeti, jo poskušajte pripeljati nazaj. Ko slike ne morete več zadrževati, nežno odprite oči in še enkrat strmite v bindu. Nadaljujte tako še 3-4x. Ko zapremo oči, ne gledamo celo jantro, ampak se koncentriramo na pikico, ko se pikica izgubi, zopet gledamo zunaj. Potrebujemo 1 teden, da vidimo to točko – bindu. Naslednji teden gledamo geometrijski lik in tako skozi tedne povečujemo svojo koncentracijo in tako se tudi jantra povečuje – zunanje gledanje 5 min. Tako nadaljujemo dokler nismo sposobni, da z enim pogledom jasno vidimo jantro od zunaj in od znotraj.
Končanje prakse: Kratek čas obdržite oči zaprte in zgolj opazujte aktivnosti ali pomanjkanje aktivnosti uma. Bodite priča kakršni koli izkušnji, ki se pojavi. Zavedanje vrnite k naravnemu dihanju in zavedanju telesnega položaja. Začnite se zavedati vsega telesa, zavedajte se prostora v katerem se nahajate in počasi pozunanjite svoje zavedanje.
Po končani vadbi zapišite svoje izkušnje in občutke.
 
Pri trataku na kvadrat (zemlja) pojemo mantro LAM, pri polmesecu (voda) VAM, trikotniku (ogenj) RAM, heksagramu (zrak) JAM in krogu (etra) HAM.
 
USPEŠNO VADBO VAM ŽELIM!
 

 

- Zadnje objave -

- Družabno -